Riktlinjer för Garantgruppens serviceverkstäder ang hembesök
Vi vill för er, och våra kunders säkerhet ge några generella riktlinjer och rekommendationer avseende reparationer ute på fältet.
Innan hembesök, ring kunden:
1. Fråga om kunden samt eventuella övriga familjemedlemmar är friska för tillfället.
2. Bekräfta för kunden att du själv är frisk.
3. Om du själv har någon som helst symptom gällande detta virus, skall du stanna hemma.
Vid besöket
1. Innan du går till i kunden, desinficera händerna med alkogel.
2. Skaka inte hand med kunden och om nödvändigt förklara varför.
3. Hos kunden, undvik att ta på saker förutom för att genomföra reparationen. Använd gärna tunna handskar.
4. Då du lämnat kunden, desinficera händerna med alkogel.
Övrigt att tänka på
1. Då Covid-19 i huvudsak sprids genom små luftburna droppar, tänk på att alltid hosta och nysa i armvecket. På så vis minskas risken för spridning.
2. Om du känner dig sjuk eller har även de minsta influensaliknande symptom, kontakta sjukvården.
3. Om du misstänker eller har orsak att misstänka att du kan ha smittats av Covid-19, kontakta sjukvården över telefon för riktlinjer om hur du ska agera.
4. Tvätta händerna ordentligt och ofta, alltid före och efter toalettbesök samt innan måltid.
5. Använd alkogel regelbundet och framför allt när du saknar möjlighet att tvätta händerna.
6. Undvik att ta i ditt ansikte då smittan bland annat på det sättet kan ta sig från händerna och in i kroppen, t.ex. via ögonen eller munnen.
7. Följ händelseutvecklingen i media och de riktlinjer som folkhälsomyndigheten löpande informerar om.