Dataskydds- och Integritetspolicy
Vi på GarantGruppen ab strävar alltid efter en hög nivå gällande dataskydd och respekt för våra kunders personliga integritet. Med denna policy vill vi informera dig om hur vi behandlar dina personuppgifter. Om vi gör ändringar i denna Integritetspolicy kommer vi att publicera detta på GarantGruppens hemsida (www.garant.se). Om du tillhandahåller oss personuppgifter om andra personer är du ansvarig för att GarantGruppen får behandla personuppgifterna i enlighet med denna Integritetspolicy.
1. Vad är en personuppgift?
Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet. Det kan vara kontaktinformation, bilder, ljudupptagning, och även IP nummer i fall det kan kopplas till en fysisk person.
2. Insamling av information.
Personuppgifterna lämnar du själv i samband med en felanmälan, via telefon, på vår hemsida, eller via tillverkaren av din produkt. Behandling av personuppgifter är allt som sker med personuppgifterna. Exempelvis registrering, organisering, överflyttning och radering. Information som vi samlar in om dig som kund kan vara namn, personnummer, kontaktuppgifter, köpinformation.
3. Användning av information.
a. Hantering av felanmälningar: Mottagning av felanmälan, skicka bokningsbekräftelse, kommunikation kring felanmälan. Identifikation och ålderskontroll.
i. Typ av personuppgifter: Namn, adress, postnr, e-post, telefonnummer. Nödvändig information för genomförande av service.
ii. Laglig grund: För att kunna verkställa service enligt felanmälan.
iii. Lagringsperiod: 5 år efter slutförd service. Rensning sker varje år eller på begäran från kund. b. Hantering av företagets juridiska förpliktelser: Nödvändigt för uppfyllande av företagets juridiska skyldigheter enligt lagkrav. Skattelagstiftning, bokföringslagen, penningtvättslagen.
i. Typ av personuppgifter: Namn, kontaktuppgifter.
ii. Laglig grund: Juridisk skyldighet. Krävs enligt lag.
iii. Lagringsperiod: 7 år.
c. Hantering av personaluppgifter: Administration, lönehantering och marknadsföring.
i. Typ av personuppgifter: Namn, adress, epost, telefon, bankkonto, personnummer.
ii. Laglig grund: Juridisk förpliktelse.
iii. Lagringsperiod: 7 år
4. Ansvarig för personuppgifter vi samlar in.
GarantGruppen ab, org. nr 556201-5114, Attorpsgatan 13, 582 73 Linköping är personuppgiftsansvarig för behandling av personuppgifter.
5. Utlämnande till tredje part.
GarantGruppen ab är de enda som äger den insamlade informationen. Vi kommer inte att sälja, utbyta, överföra eller dela vidare personlig information till utomstående parter. Detta inkluderar inte betrodd tredjepart som hjälper oss att driva vår webbplats eller vårt företag, med kravet att dessa parter godkänner och står fast vid att informationen hålls konfidentiell. Se även punkt 8.
6. Informationsskydd.
Vi vidtar olika säkerhetsåtgärder för att skydda dina personliga uppgifter. Inloggning med automatisk utloggning vid inaktivitet, SSL kryptering, säkerhetsscanning av system, antivirusprogram på alla datorer som används för inloggning.
7. Hur länge sparar vi dina personuppgifter?
Vi sparar aldrig dina personuppgifter längre än vad som är nödvändigt för respektive ändamål.
8. Vilka kan vi komma att dela dina personuppgifter med?
I fall att det är nödvändigt för att vi skall kunna erbjuda våra tjänster delar vi dina personuppgifter med s.k. personuppgiftsbiträden. Detta är ett företag som behandlar informationen för vår räkning och enligt våra instruktioner. Vi har skriftliga avtal med alla personuppgiftsbiträden genom vilka de garanterar säkerheten för de personuppgifter som behandlas.
9. Vad har du för rättigheter?
Du kan kontakta oss med begäran om att få tillgång till den registrerade information vi har om dig, vilket vi kommer att lämna inom en månad. Du kan begära radering av personuppgifter vi behandlar gällande dig om uppgifterna inte längre är nödvändiga för de ändamål för vilka de har samlats in. Observera att vi kan ha rätt att neka din begäran i fall det finns legala skyldigheter som hindrar oss från att omedelbart radera vissa personuppgifter. Dessa åligganden kommer från bokföringslagstiftning, bank och penningtvättslagstiftning, skattelagstiftning och konsumenträttslagstiftning.
10. Vad är en cookie och hur använder vi oss av cookies.
Cookies är en liten textfil bestående av siffror och bokstäver från vår webbserver och sparas på din webbläsare och enhet. Vi använder dessa för att förbättra de tjänster vi erbjuder. En cookie, även kallad kaka, är någonting som webbplatser använder för att hämta information om användaren som besöker sidan. En cookie kan vara en textbaserad datafil som lagras på användarens dator eller på webbplatsens webbserver, även kallad persistent cookie. En cookie kan även vara information som lagras temporärt i användarens dators arbetsminne som sedan försvinner när webbläsaren stängs, en s.k session cookie eller non-persistent cookie. På GarantGruppens webbplats används Non-Persistent, Persistent och Third Party cookies.
Non-Persistent cookies
På GarantGruppens webbplats används session cookies. Session cookies används i kontaktformulären för att spåra var användaren kom ifrån innan kontaktformuläret skickades. Session cookies används också i länkar och i navigationsmenyerna för att spåra var användaren befinner sig i strukturen för att sedan visuellt kunna förmedla positionen för användaren.
Persistent cookies
På GarantGruppens webbplats används en persistent cookie som lagras på användarens dator när en agent är inloggad, i syfte att spåra vad agenten har bokat.
Third-party cookies
På GarantGruppens webbplats används externa tredjepartstjänster, så som Google Analytic (analysverktyg för webbplatsen), som ett hjälpmedel för att få statistik över användaren som besöker sidan (så som IP-adress) och hur besökare använder webbplatsen. Du kan själv styra nyttjandet av cookies genom att ändra inställningarna på din webbläsare eller din enhet.